SPANSK FILM : diktatur, indentitet og transvisit
Den første spanske film er meget religiøs og blev 1897 kun
varede den kun 10 sekunder, Salida DE misa del Pilar hedder filmen
bliver sammenlignet med den første franske film som var den
allerførste film nogensinde, ¨
La junsta superior cencura cinematográfica - dem der
afgjorde om den måtte vises
Alt hvad der var sexuelt osv måtte ikke vises frem til 1977
da cencuren blev afskaffet
En filminstruktør blev smidt i fængsel fordi der blev gjort
grin med en politimand, hvilket var ulovligt
4 retinger:
Klassiske filmatiseringer
De lumre
- Alfredo Landa - Manolo la nuit
Almodóvar
-
Beto almodovar har en kæmpe rolle i spansk
filmindustri
-
Kultureksploion
-
Transvistitter
-
Design
-
Ironi
-
Seksuel frigørelse
-
Rockmusik
-
Undergrund
-
Pop-art
-
Regneserierverdener blev elveret så høj og
hæsblæsende
De ”regionale”
- Antonio Banderas
Nogle film som bliver lavet ud fra nogle bøger bliver en
publikumsfiasko
Spansk film i 90’erne
Strømninger:
nationale tematikker og nostalgi
-
Carlos Saura og Jose Luis Garcia
-
Jose udtaler følgende ”jeg betragter film som en
religion og jeg er dens profet”
vold
- Alejandro Amenabar,
laver en meget voldelig film i 1997 ”Abre los ojos”
socialrealisme
- Fernando León de Aranoa laver i 2002 ”los lunes al sol
det regionale Spanien
-
Temaer som død migration og kærlighed
-
Biutiful
mere Almdóvar
-
Temaændring - Forældre-barn-relationer,
kærlighed, seksualitet
-
”Halbe con ella” (oscarvinder) (kærlighed, sex,
kønsroller)
-
Volver (2006) (familierelationer og hustruvold)
-
El piel que habito (2011) (kærlighed,
kroslighed, Videnskab)
-
Los amantes pasajeros (homosexualitet, sex og
økonomisk krise)
Forskelle
Spanske:
Fokus på relationer, følelserog alt der sker inde i os
”det er karakterne i filmen der driver filmen frem”
Amerikanske:
Filmene har fokus på handling ”action”
”det er plottet i filmen der driver filmen frem
Ingen kommentarer:
Send en kommentar